לשון הרע והגנת הפרטיות​

עו"ד חיימוב מייצג תובעים ונתבעים לרבות לקוחות פרטיים וחברות במגזר העסקי בערכאות השונות ובאמתחתו ניסיון של אלפי שעות בניהול תביעות לשון הרע שונות לרבות תביעות בגין פרסומים ברשת האינטרנט, רשתות חברתיות שונות, תביעות לשון הרע במקום העבודה, בתוך עולם המשפחה והעבודה, בין שכנים וכדומה.

כיום, לאור התפתחות המדיה והרשתות החברתיות השונות, ישנה חשיבות רבה לשמו הטוב של האדם, וכיום, כאשר האינטרנט מהווה חלק ניכר מחיינו, רבות ההשמצות בו וברשתות החברתיות, וגם עליהן, כמו על תביעות מחוץ לאינטרנט, ניתן להגיש תביעת לשון הרע.  

מהו לשון הרע?

חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, מגדיר לשון הרע כפרסום פוגעני שיש בו כדי לפגוע בעסקיו של אדם, בכבודו ו/או בשמו הטוב. בחוק קובע כי לשון הרע היא עוולה נזיקית אזרחית ובמקרים מסוימים אף עבירה פלילית.

יש צורך בבחינה האם היה בפרסום לשון הרע ואם יש להטיל אחיות בגינה על המפרסם. החלטת בית המשפט בגין לשון הרע או הוצאת דיבה הנה אובייקטיבית ושונה ממקרה למקרה, לכן חשוב להיוועץ בעו"ד מנוסה לפני הגשת התביעה.


בסעיף 2 לחוק איסור לשון הרע מופיעה הגדרה לחוק אשר אומרת שאם הנתבע מעביר מסר לנפגע בלבד אין בכך לשון הרע, אך מספיק כי המסר עבר דרך אדם שלישי כדי לקבוע הוצאת לשון הרע.

ישנם סוגי פרסומים שונים, אחד מהם הוא פרסום בכתב, אשר נדרש לעמוד במבחן נוסף לפיו על הפרסום להגיע בפועל לגורם שלישי.

בעת פנייה לבית המשפט על הנתבעים להוכיח את הפרסום ולקחת עליו אחריות. התובע רוצה מספר דברים עיקריים: הוכחה כי הנאמר עליו אינו נכון, התנצלות פומבית בפניו או סכום כספי מסויים עבור הנזקים שנגרמו לו עקב הפרסום. 

בית המשפט המחוזי מאפשר קבלה של עד 50,000 ₪ לפיצוי כספי ללא הוכחת נזק. 

כל אחת מהמטרות הנה לגיטימית, אך חשוב לדעת לפני הגשת התביעה מהן המטרות העיקריות ולהעריך את סיכויי ההצלחה שלהן, וזאת ע"י ליווי עורך דין הבקיא בתחום תביעות לשון הרע. 

מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, מקיף את כל תחומי הפרטיות ונוגע למספר תחומי משפט. פגיעה בפרטיות הנה עוולה אזרחית המאפשרת תביעת פיצוי בנזיקין ואף עבירה פלילית.

כדי להגן על כבודו של אדם ישנה רשימה של אחד-עשר פעולות שונות העלולות לגרום לפגיעה בפרטיות האדם ולהטרידו, וביניהן בילוש, ציתות, צילום אדם כאשר הוא ברשות היחיד, פרסום תצלום שעלול להשפיל ולבזות את המצולם ופעולות אחרות.

בנוסף, ישנן פעולות וחוקים נוספים הקשורים להגנת הפרטיות.

חשוב מאוד להתייעץ עם עו"ד מקצועי במידה ויש עניין בהגשת תביעה להפרת פרטיות, או שהוגשה נגדך תביעה כזו, וזאת כדי להגיע למטרה הרצויה ולהליך הנכון ביותר בו יש לפעול.

לעו"ד חיימוב ניסיון רב בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע ובגין הפרת הפרטיות, בין אם מדובר באנשים פרטיים או בחברות פרטיות. 

בתביעות המוגשות בגין פרסום לשון הרע ובהגנת הפרטיות ישנה חשיבות רבה לאופן ניהול ההליך, ולשם כך נדרשת מקצועיות רבה בבחירת ההליך הנכון לניהול התביעה, בין אם בהגשת תביעה בהליך המכונה סדר דין מהיר או סדר דין רגיל, תוך שימת דגש על הפרוצדורה הנדרשת בכל הליך משפטי.